Modellen Verandercommunicatie

Verandercommunicatie: een model door de tijd heen


Hoewel er aardig wat modellen bestaan voor het organiseren van je verandermanagement, zowel internationaal als nationaal, bestaan er volgens ons nog geen modellen die houvast bieden bij het vormgeven van je verandercommunicatie, laat staan dat ze je door de tijd meenemen en je zodanig vooruit laten zien dat je nu al weet wat na aankondiging en na effectuering van een verandering waarschijnlijk gaat gebeuren.

 

Fasen in een verandering

Wij hebben een model ontwikkeld dat recht doet aan de veranderende omstandigheden binnen organisaties, maar ook aan de verschillende invalshoeken die je kunt hanteren: van de emotie via de ratio naar de actie. Kort gezegd verloopt elk verandertraject in drie fasen: voor bekendmaking van een verandering, tijdens de verandering en na afloop daarvan. Hoewel een meerjarige fusie anders verloopt dan de overname door een beursgenoteerde onderneming, biedt deze driedeling toch houvast voor het organiseren van je communicatie.

 

Emotie, ratio, actie: modellen voor verandercommunicatie

In elk van deze fasen doorloop je globaal hetzelfde proces: je neemt alles in je op wat er om je heen gebeurt (‘emotie’), waarna je een passende strategie bedenkt om te communiceren (‘ratio’). Vervolgens ga je van start, voer je uit en stel je bij (‘actie’). Door deze stappen bewust te zetten, bereik je de beste resultaten. Zonder vooringenomenheid, met een open blik terwijl je voelt wanneer je moet voelen, denkt wanneer je moet denken en handelt wanneer je moet handelen.


Wil je meer weten over dit model? Wacht dan tot het boekje is uitgegeven of neem alvast contact op met Karien, via karien@risconsultancy.nl. Dan krijg je de sneak preview van het model inclusief uitleg, direct toepasbaar voor jouw situatie.

 

Lees ook

Wat is verandercommunicatie?
Verandercommunicatieplan
Veranderverhaal
Modellen Verandercommunicatie
Opleidingen Verandercommunicatie