Waarom verandercommunicatie

Steeds meer organisaties zijn permanent in verandering. Dat vergt veel van medewerkers. En dan in het bijzonder van diegenen die een leidende rol hebben. Denk aan communicatieadviseurs. Of het nu gaat om fusies, overnames, reorganisaties of nog anders; zorgvuldige communicatie blijkt in alle gevallen cruciaal voor het slagen van een traject. En daarmee bedoelen we niet telkens weer verantwoorden waarom de gekozen richting de juiste is. Met gedegen verandercommunicatie doelen we op planmatige communicatie. Die vorm van communicatie wordt zorgvuldig uitgevoerd maar bovenal: in voortdurend contact en in continue afstemming met de omgeving.

 

Communicatie bij een verandering

Zonder gedegen dialoog kan een verandertraject verschrikkelijk verkeerd aflopen. Denk aan langdurig productiviteitsverlies. Of wat te denken van een Ondernemingsraad met een zodanige eigen visie dat geen beweging meer mogelijk is? Wat valt er te redden wanneer high potentials binnen de organisatie één voor één besluiten te vertrekken? Wat doe jij wanneer het lastig is een eenduidig verhaal te produceren? Hoe reageer je op emoties? En wat adviseer je wanneer managers niet in staat zijn de spilfunctie te vervullen die van hen wordt verwacht? En heb je nagedacht over de manier waarop klanten en leveranciers gaan reageren op het nieuws? Ook daar kan veel verkeerd gaan wanneer je niet tevoren alle mogelijke scenario’s in kaart brengt. Met verandercommunicatie kun je zaken in goede banen leiden.

 

Lees ook

Verandercommunicatieplan
Veranderverhaal
Modellen Verandercommunicatie
Opleiding Verandercommunicatie