Wat is Verandercommunicatie

De vraag ‘Wat is verandercommunicatie’ valt eenvoudig te beantwoorden: verandercommunicatie is letterlijk de communicatie die je inzet wanneer een organisatie belangrijke veranderingen doormaakt. Het houdt zoveel in als: vooruit denken en de regie pakken over je communicatie. In het gunstigste geval op een strategische, planmatige manier met aandacht voor alle verschillende belangen. Het grote verschil met reguliere communicatie zit ‘m in het tijdverloop en in de dynamiek.

Stabiele situaties duren nooit lang

Je communiceert namelijk niet eenmalig met een ‘big bang’, zoals bij sommige product-launches, maar kijkt door de tijd heen van het begin tot het eind van een verandering. De gevolgen van elke interventie kun je bij benadering voorzien. Daarom kun je zowel intern als extern de situatie goed begeleiden. Waar vroeger echter een onderscheid werd gemaakt tussen stabiele situaties, momenten van verandering en nieuwe, stabiele situaties (ook wel aangeduid met de mooie termen ‘freeze – unfreeze – freeze’) zien we de laatste jaren dat stabiele situaties vrijwel nergens meer bestaan.

Wendbaarheid, dus ook in je communicatie

In een wereld waar wendbaarheid het devies is, maar onzekerheid veelal als onwenselijk wordt beschouwd, zorgt verandercommunicatie voor het baken in onrustige tijden. Zorgvuldig communiceren over veranderingen impliceert daarbij: een heldere visie hebben op de toekomst, goed weten welke stappen te nemen en ook scherp hebben wat te doen met de ‘gevolgen van de gevolgen’.

Lees ook

Waarom verandercommunicatie
Verandercommunicatieplan
Veranderverhaal
Modellen Verandercommunicatie
Opleidingen Verandercommunicatie