In drie stappen grip op je verandercommunicatie

In drie stappen grip op je verandercommunicatie

Hoewel er veel theorieën bestaan voor het organiseren van je verandermanagement, bieden weinig modellen houvast bij het vormgeven van je verandercommunicatie. Laat staan dat ze je door de tijd meenemen en je zodanig vooruit laten zien dat je nu al weet wat na aankondiging en na effectuering van een verandering waarschijnlijk gaat gebeuren.

Daarom hebben wij een model ontwikkeld dat recht doet aan de veranderende omstandigheden binnen organisaties, maar ook aan de verschillende invalshoeken die je kunt hanteren: van de emotie via de reflectie naar de actie. Kort gezegd verloopt elk verandertraject naar ons inzicht in drie fasen: vóór bekendmaking van een verandering, tijdens de verandering en na afloop daarvan. Hoewel een fusie tussen kleinschalige ondernemingen doorgaans anders verloopt dan de overname van het onderdeel van een beursgenoteerde onderneming, biedt deze driedeling toch houvast voor het organiseren van je communicatie.

Drie fasen binnen elke verandering

De fase voorafgaand aan een verandering kenmerkt zich doorgaans doordat er een kleine groep betrokkenen bestaat en doordat er nog weinig bekendheid met het onderwerp bestaat. Er zal nog weinig enthousiasme of onrust bestaan. In de tweede fase komt een moment van aankondiging van de verandering, waarbij in veel gevallen een ‘neerwaartse’ beweging zichtbaar zal zijn. De productiviteit gaat in veel gevallen omlaag, er wordt veel gesproken over de plannen en mensen zijn ongerust over de gevolgen voor henzelf. In de derde fase, de ‘na-fase’ wordt weer gebouwd. De nieuwe organisatie staat grotendeels, de meeste medewerkers hebben de verandering geaccepteerd en er worden nieuwe plannen gesmeed om de toekomst vorm te geven.

Emotie, reflectie, actie

Wij gaan ervan uit dat je als verandermanager of communicatieadviseur in elk van deze fasen hetzelfde proces doorloopt. Eerst neem je alles in je op wat er om je heen gebeurt. Wij typeren dit met het woord ‘emotie’, omdat je hier je luistert naar de achterliggende emoties binnen een traject. Dat doe je bij voorkeur met een open blik, zonder enige vooringenomenheid, en ook zonder al in oplossingen te denken. Vervolgens trek je je terug om een passende communicatiestrategie te bedenken. Dit noemen wij de fase van ‘reflectie’. Je maakt de vertaalslag van alles wat je hebt gezien en gehoord naar een werkbare aanpak. Hiervoor heb je geen anderen nodig: het is een kwestie van goed nadenken over de manier waarop je je doelen het best kunt bereiken. Uit het raam kijken, om zo te zeggen. Tot slot ga je van start met de uitvoering. Je gaat over tot ‘actie’, en houdt je bezig met de ambachtelijke kant van het vak: in het geval van communicatieadviseur is dat van organiseren tot schrijven, van filmen tot tekenen.

Door deze fasen bewust te doorlopen, drie maal achtereen, of je nu intern of extern adviseur bent, maak je een verschil. Kortom, als je voelt wanneer je moet voelen, denkt wanneer je moet denken en handelt wanneer je moet handelen, kom je het snelst tot resultaat.

0 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*