Tip 1. Gebruik eenvoudige taal

Vergeet niet dat taal een cruciale impact heeft op elk verhaal. Je kunt niet zorgvuldig genoeg zijn in je formuleringen. Lees daarom elke tekst, elke speech, elke powerpoint-presentatie door als jij zelf tot het publiek behoort. Schrap vervolgens alle onduidelijkheden, alle eufemismen en vooral alle managementtaal. Onderstaand een aantal voorbeelden die wij aantroffen en een begrijpelijk, aansprekender alternatief:

‘De Lean IT aanpak gaat ons helpen om de doelen, betrouwbaar en betaalbaar blijvend waar te maken, door de betrokkenheid van de gehele organisatie bottom up en blijvend te mobiliseren.’

Wij maakten er een actiegerichte tekst van:

‘Als we gebruik maken van alle kennis en ervaring die wij in de afgelopen jaren hebben opgedaan, komen we tot een eindresultaat waar we trots op kunnen zijn: betrouwbare en betaalbare dienstverlening. Dat doen we met Lean, waarover je volgende week meer hoort.’

Of lees onderstaand voorbeeld. Dat is toch best moeilijk te begrijpen?

‘Door de combinatie van deze twee willen wij niet alleen werken aan proces-optimalisatie, maar ook aan het verankeren van IT-processen en het aanscherpen van de performance-indicatoren’

Herschijf het bijvoorbeeld als volgt:

‘Het verbeteren van processen is één, ervoor zorgen dat we blijvend efficiënter werken, is lastiger. Gelukkig komt er hiervoor hulp van Lean-coaches. Zij zijn ervoor opgeleid en kennen onze processen door en door. Ze zijn immers afkomstig uit onze eigen organisatie.’

Binnenkort meer tips voor het schrijven van een effectief veranderverhaal!